hits

SKOLE-SITUASJONEN: SLIK ER DET FOR MICHELLE P SKOLEN

P skolen er en plass Michelle kan vre Michelle. Vi bor i en liten bygd utenfor Kristiansand. Jeg opplever selv at vi blir mer gjenkjent hjemme i Stavanger, eller i Oslo, enn det vi gjr p srlandet. Jeg tenker at om man har mtt oss p butikken en gang, s er det ikke s stort neste gang, eller gangen etter det. P en plass som Sgne, s er det snn at man mter nesten alle i lpet av et r, og n er vi godt inne i vrt andre r her nede, og trives veldig godt. Her er det lettere smile hyggelig nr noen sier hei, og selv kunne tenke han jobber der vi handler hver dag eller hun er jo frisr her i Sgne og hilse tilbake som en helt annen normal person her i byga.

Jeg fler at Michelle sin skolegang ville vrt annerledes om vi bodde i Stavanger. Det kan jeg selvsagt ikke si helt sikkert, men ut i fra hvordan jeg opplever oppmerksomheten rundt oss annerledes der, fler jeg det ville vrt noe annet for henne. Nr Michelle begynte p skolen, s kjente hun allerede godt over halve 1.klasse. Hun kjente mange bde p sin egen skole, men ogs p de andre barneskolene her i Sgne. Hun har rukket bli kjent med utrolig mange p sin alder det frste ret vi bodde her nede, og det kom selvflgelig godt med nr hun startet p skolen. 

Det er mange som begynner p skolen uten kjenne en eneste annen elev i klassen. Jeg husker at jeg ikke visste om jeg kjente noen frste skoledag selv. Og jeg vet ogs at andre i klassen til Michelle, kun kjente henne. Michelle er en utrolig herlig jente. Hun fr seg lett venner, og er en utrolig trivelig person. Hun fr utrolig lett venner, og kommer godt over ens med de aller fleste. Hun er s liten, s de vennene hun fr, kjenner henne ikke som noen andre enn Michelle, som gr i samme klasse. Det er utrolig viktig for barn, og spesielt barn som vokser opp i rampelyset. Det er viktig f venner tidlig.

Fr det er stas, fr det blir gjort oppmerksomhet rundt noe annet enn hvem man liker leke sammen med. Hun lever et helt normalt liv p skolen, og trives godt. Det har hun gjort helt fra start, og det har ikke vrt noe tvil om at den jenta var klar for begynne p skolen. Hun er fantastisk flink med leksene sine, og viktigst av alt, hun syns det er gy! Jeg vet ikke om jeg har vrt heldig her, eller om jeg faktisk har gjort noe riktig, men en ting er sikkert, hun mestrer det p en helt annen mte enn hva jeg gjorde p barneskolen! 

Nr det kommer til Michelle sosialt, s er hun mye med venner p fritiden, bde fra klassen, naboer og noen hun gikk i barnehage med i fjor. Hun er med p bursdager som feires, og har gtt p SFO fra skolestart, fordi hun selv nsket det. Hun trives, og hun er en glad og fornyd jente. Av og til litt trtt og lost som jeg kaller det tidlig p dagen, men hvem har vel ikke vrt det p skole-dagen?

Nr det kommer til oppflgingen rundt Michelle p skolen har vi siden fr sommeren i fjor hatt en tett dialog med rektor og alle lrerne p skolen. Vi har en plan for hvordan forskjellige mulige situasjoner som kan oppst skal lses, har ogs gjort noen tiltak for unng at det skal vre noe spesiell ekstra oppmerksomhet rundt Michelle av de eldre p skolen. Den frste tiden var det viktig ufarlig-gjre meg og oss, og g rundt p skolen, snn at de kunne komme til meg om det var noe noen lurte p, og unng ringe seg rundt Michelle. 

Rektor har ogs flere ganger gtt rundt i klasserommene og snakket om oss, og fortalt de eldste elvene hva som er greit for en seks ring, og hva som vil oppleves som ubehagelig. Det var noen situasjoner helt tilbake til september, som jeg flte ble lst veldig fint, uten at Michelle syns det var noe dumt. Vi er med andre ord utrolig fornyde med den gode oppflging vi har ftt, og selv en hne-mamma som meg, klarer slappe av med overlate ansvaret av Michelle til skolen gjennom skoledagene. 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar